Blue-T Kids

Kelab Sahabat Ana Muslim, Sayang Muslim & Blue-T Kids
 
HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  Log inLog in  

Share | 
 

 contoh karangan 2

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
<Superman>
Sahabat Blue-T Kids
Sahabat Blue-T Kids


Number of posts : 28
Registration date : 26/01/2008

PostSubject: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:19 am

Namaku Shahila. Kawan-kawan panggilku Ila sahaja. Walaupun usiaku sudah 12 tahun namun badanku kecil dan kurus. Kawan-kawan selalu kata aku macam budak darjah dua. Aku tidak pernah ambil hati dengan kata-kata itu kerana memang benar bentuk badanku kecil. Kata ibu, semasa aku dilahirkan, aku seperti bayi normal yang lain malah badanku montel sekali. Sesiapa sahaja yang datang melihatku pada ketika itu pasti akan mencubit pipiku yang montel. Namun, sejak berusia setahun badanku semakin hari semakin susut dan sehinggalah aku disahkan menghidap penyakit thalasemia. Ibu dan ayahku terpaksa reda dengan keadaan yang berlaku.

Keadaan diri aku tidak segagah kawan-kawanku yang lain. Badanku lemah dan aku mudah penat. Menurut doktor, badanku tidak dapat menghasilkan hemoglobin yang normal. Hemoglobin ialah bahan yang menghasilkan warna merah dalam sel darah. Wajah aku sentiasa kelihatan pucat dan lesu. Aku mudah sesak nafas dan aku tidak terdaya untuk melakukan kerja-kerja berat. Apabila melihat kawan-kawan bermain di padang, ada hati juga aku hendak menyertai mereka tetapi apakan daya, aku tidak bertenaga seperti mereka. Aku hanya mampu memandang mereka dari luar padang sahaja.
Sebaik sahaja Cikgu Raihan habis mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu, loceng rehat pun berbunyi. Kawan-kawan aku mula bergegas untuk ke kantin maklumlah mereka masih belum bersarapan lagi. Aku tidak tergesa-gesa untuk ke kantin kerana setiap hari, ibu akan membekalkan makanan kepadaku. Aku tidak perlulah bergegas ke kantin untuk membeli makanan. Aku memang bertuah berada di Kelas 6 Gemilang kerana kawan-kawan sering membantu. Dalam keadaan kesihatan aku yang sebegini, ramai yang menghulurkan bantuan. Bukan sahaja kawan-kawan sekelas malah guru-guru di sekolah sering bertanya khabar tentang kesihatan aku.
Aku tidak pernah menjadikan alasan penyakitku ini sebagai penyebab untuk tidak pergi ke sekolah. Malah aku gemar pergi ke sekolah kerana di sekolah ramai kawan yang akan membantuku terutama dalam bidang pelajaran. Walaupun aku berpenyakit, aku bukanlah pelajar tercorot dalam kelasku. Aku sentiasa menjadi pelajar contoh dalam mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik. Kata Angela, aku anak emasCikgu Tan dan Cikgu Raihan. Mengingatkan kata-kata Angela, aku akan tersenyum sendirian. Walaupun Angela suka mengusik, namun aku menganggap kata-katanya sebagai perangsang untuk aku terus maju dalam pelajaran dan mengejar cita-citaku untuk menjadi doktor.
Walau apa-apapun dugaan yang datang, aku harus menempuhnya dengan tabah kerana penyakit yang aku hidapi ini bukanlahku pinta. Aku sentiasa mengingatkan diriku agar jangan menyalahkan takdir kerana aku yakin Allah sayang akan diriku sebab itu aku diberi ujian sebegini dalam usia yang amat muda. Aku tidak mahu menyusahkan orang lain dan tidak mahu orang bersimpati dengan takdir yang menimpa diriku. Aku harus berdikari. Aku juga berjanji untuk tidak mengecewakan ibu dan ayah serta kawan-kawan di sekolah yang ingin melihat aku sihat dan berjaya dalam pelajaran.
Back to top Go down
View user profile
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:20 am

abg yusoff!!!!!
lebih baik mengaku!!!
ni kak maria kan??
tadi kak maria online..
tibe2 je abg yusoff online..
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:22 am

skrang saye ade tau knape abg yusoff dpt frenster lubna..
sebab abg yusoff ni sbnrnye kak maria..
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
<Superman>
Sahabat Blue-T Kids
Sahabat Blue-T Kids


Number of posts : 28
Registration date : 26/01/2008

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:22 am

HaHaHa wrote:
abg yusoff!!!!!
lebih baik mengaku!!!
ni kak maria kan??
tadi kak maria online..
tibe2 je abg yusoff online..

mane ader....Kita Yusoff la...kita mana tau friendster lubna..kita tak maen ler friendster...tu...membosankan...
Back to top Go down
View user profile
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:25 am

Yusoff@Ibrahim wrote:
HaHaHa wrote:
abg yusoff!!!!!
lebih baik mengaku!!!
ni kak maria kan??
tadi kak maria online..
tibe2 je abg yusoff online..

mane ader....Kita Yusoff la...kita mana tau friendster lubna..kita tak maen ler friendster...tu...membosankan...


hehehe..
ni detektif..
kak maria selalunye tulis mcm ni 'mane ader....Kita Yusoff la...kita mana tau friendster lubna..kita tak maen ler friendster...tu...membosankan...'

mesti ade titik mcm tu..
takkan la semua org titik letak kt situ
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:27 am

mcm aku ni x tau je..
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
<Superman>
Sahabat Blue-T Kids
Sahabat Blue-T Kids


Number of posts : 28
Registration date : 26/01/2008

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:27 am

HaHaHa wrote:
Yusoff@Ibrahim wrote:
HaHaHa wrote:
abg yusoff!!!!!
lebih baik mengaku!!!
ni kak maria kan??
tadi kak maria online..
tibe2 je abg yusoff online..

mane ader....Kita Yusoff la...kita mana tau friendster lubna..kita tak maen ler friendster...tu...membosankan...


hehehe..
ni detektif..
kak maria selalunye tulis mcm ni 'mane ader....Kita Yusoff la...kita mana tau friendster lubna..kita tak maen ler friendster...tu...membosankan...'

mesti ade titik mcm tu..
takkan la semua org titik letak kt situ

owang kate ni bkan kak maria la
Back to top Go down
View user profile
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:30 am

Yusoff@Ibrahim wrote:
HaHaHa wrote:
Yusoff@Ibrahim wrote:
HaHaHa wrote:
abg yusoff!!!!!
lebih baik mengaku!!!
ni kak maria kan??
tadi kak maria online..
tibe2 je abg yusoff online..

mane ader....Kita Yusoff la...kita mana tau friendster lubna..kita tak maen ler friendster...tu...membosankan...


hehehe..
ni detektif..
kak maria selalunye tulis mcm ni 'mane ader....Kita Yusoff la...kita mana tau friendster lubna..kita tak maen ler friendster...tu...membosankan...'

mesti ade titik mcm tu..
takkan la semua org titik letak kt situ

owang kate ni bkan kak maria la


tengok tu..
"bukan" dlm bhsa singkatan mcm kak maria "bkan"
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:32 am

akak ni ske buat byk user
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:34 am

tolong la akak ye??
jangan tipu...
klau akak mengaku?!
saye x marah
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
<Superman>
Sahabat Blue-T Kids
Sahabat Blue-T Kids


Number of posts : 28
Registration date : 26/01/2008

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:40 am




Syukur alhamdulilah Kata ler sye menipu lagi lagi sye dpat pahala


Last edited by Yusoff@Ibrahim on Fri Feb 29, 2008 7:41 am; edited 2 times in total
Back to top Go down
View user profile
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:41 am

Yusoff@Ibrahim wrote:



Syukur alhamdulilah....Kata ler sye menipu lagi

tolong la akak..
jujur..
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
cikgu_yati
Sahabat Blue-T Kids
Sahabat Blue-T Kids


Number of posts : 33
Registration date : 08/02/2008

PostSubject: erm...   Fri Feb 29, 2008 7:52 am

assalamualaikum...
adik hariz.....kenapa yer??? anti sgt ke dgn kak maria tu??
erm....
habis semua org dituduh sbgai kak maria....
adik hariz..... kan user name tu lain.... maknanya org lain tu.... x baik main tuduh2 ni... yusof tu bukan kak maria.....yusof berasa x senang hati dgn tuduhan adik hariz ni..... yusof baru jer 14 tahun....sedangkan kak maria dah 17 tahun....
harap adik hariz faham yer.. dan sepatutnya adik hariz memohon maaf kepada org2 yang adik sangka kan kak maria tu...
esspecially yusof...
Back to top Go down
View user profile
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:54 am

cikgu_yati wrote:
assalamualaikum...
adik hariz.....kenapa yer??? anti sgt ke dgn kak maria tu??
erm....
habis semua org dituduh sbgai kak maria....
adik hariz..... kan user name tu lain.... maknanya org lain tu.... x baik main tuduh2 ni... yusof tu bukan kak maria.....yusof berasa x senang hati dgn tuduhan adik hariz ni..... yusof baru jer 14 tahun....sedangkan kak maria dah 17 tahun....
harap adik hariz faham yer.. dan sepatutnya adik hariz memohon maaf kepada org2 yang adik sangka kan kak maria tu...
esspecially yusof...


wassalam,
user boleh buat 2 la..
saye tahu la itu die..
cara die ckp same..
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:55 am

baiklah, kak maria..
ko boleh lepas..
tapi di akhirat..
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
cikgu_yati
Sahabat Blue-T Kids
Sahabat Blue-T Kids


Number of posts : 33
Registration date : 08/02/2008

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 7:58 am

adik hariz... adik hariz ada tropong ajaib ke leh lak tgk sapa yg sdg on9... leh cek ke user tu drmana ip dia ....
saya jg pakar kom... saya dapati.. address nya berbeza.....jadi adik x bleh tuduh2 macam tu...
Back to top Go down
View user profile
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 8:00 am

cikgu_yati wrote:
adik hariz... adik hariz ada tropong ajaib ke leh lak tgk sapa yg sdg on9... leh cek ke user tu drmana ip dia ....
saya jg pakar kom... saya dapati.. address nya berbeza.....jadi adik x bleh tuduh2 macam tu...


baik(nak panggil ape yer??)
takpe takpe..
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
cikgu_yati
Sahabat Blue-T Kids
Sahabat Blue-T Kids


Number of posts : 33
Registration date : 08/02/2008

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 8:03 am

erm.... Smile tapi adik hariz kene mintak maaf tau dgn org yg adik tuduh2 sebagai kak maria...
tapi.. saya masih terfikir...kenapa ye anti sgt dgn maria tu....
Back to top Go down
View user profile
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 8:05 am

cikgu_yati wrote:
erm.... Smile tapi adik hariz kene mintak maaf tau dgn org yg adik tuduh2 sebagai kak maria...
tapi.. saya masih terfikir...kenapa ye anti sgt dgn maria tu....


ok...
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
<Superman>
Sahabat Blue-T Kids
Sahabat Blue-T Kids


Number of posts : 28
Registration date : 26/01/2008

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 8:09 am

Hareez wrote:
cikgu_yati wrote:
erm.... Smile tapi adik hariz kene mintak maaf tau dgn org yg adik tuduh2 sebagai kak maria...
tapi.. saya masih terfikir...kenapa ye anti sgt dgn maria tu....


ok...

Hareez kenapa awk tuduh saya Kak Maria??
Back to top Go down
View user profile
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 8:11 am

Yusoff@Ibrahim wrote:
Hareez wrote:
cikgu_yati wrote:
erm.... Smile tapi adik hariz kene mintak maaf tau dgn org yg adik tuduh2 sebagai kak maria...
tapi.. saya masih terfikir...kenapa ye anti sgt dgn maria tu....


ok...

Hareez kenapa awk tuduh saya Kak Maria??


Neutral
tahu2 je lah saye ckp tadi...
saye masih ragu-ragu..
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
<Superman>
Sahabat Blue-T Kids
Sahabat Blue-T Kids


Number of posts : 28
Registration date : 26/01/2008

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 8:12 am

Hareez wrote:
Yusoff@Ibrahim wrote:
Hareez wrote:
cikgu_yati wrote:
erm.... Smile tapi adik hariz kene mintak maaf tau dgn org yg adik tuduh2 sebagai kak maria...
tapi.. saya masih terfikir...kenapa ye anti sgt dgn maria tu....


ok...

Hareez kenapa awk tuduh saya Kak Maria??


Neutral
tahu2 je lah saye ckp tadi...
saye masih ragu-ragu..

awk masih suka ker kak maria lagi?
Back to top Go down
View user profile
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 8:13 am

Superman wrote:
Hareez wrote:
Yusoff@Ibrahim wrote:
Hareez wrote:
cikgu_yati wrote:
erm.... Smile tapi adik hariz kene mintak maaf tau dgn org yg adik tuduh2 sebagai kak maria...
tapi.. saya masih terfikir...kenapa ye anti sgt dgn maria tu....


ok...

Hareez kenapa awk tuduh saya Kak Maria??


Neutral
tahu2 je lah saye ckp tadi...
saye masih ragu-ragu..

awk masih suka ker kak maria lagi?


jangan cakap pasal die lagi..
klau abg yusoff ckp pasal die buktinye abg ni kak maria
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 8:14 am

biar die sendiri yg tanye..
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
<Superman>
Sahabat Blue-T Kids
Sahabat Blue-T Kids


Number of posts : 28
Registration date : 26/01/2008

PostSubject: Re: contoh karangan 2   Fri Feb 29, 2008 8:16 am

ok ler syang adikku hariz...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: contoh karangan 2   Today at 8:01 pm

Back to top Go down
 
contoh karangan 2
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Blue-T Kids :: Ana Muslim :: Sahabat Ana Muslim-
Jump to: