Blue-T Kids

Kelab Sahabat Ana Muslim, Sayang Muslim & Blue-T Kids
 
HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  Log inLog in  

Share | 
 

 horoskop, solat x diterima

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
NUR @FIQaH
Best Fren Blue-T Kids
Best Fren Blue-T Kids


Number of posts : 898
Age : 20
Localisation : taman lembah maju
Registration date : 08/03/2008

PostSubject: horoskop, solat x diterima   Mon Oct 27, 2008 7:48 pm

Pagi tadi aku menerima email ini dan aku agak terkejut dengan yang di
maksudkan oleh email tersebut. Email tersebut mengandungi isu yang telah
dibincangkan melalui sebuah rancangan di TV9. Lebih mengejutkan aku lagi
apabila salah sorang panel tersebut memaklumkan bahawa membaca horoskop
walaupun suka-suka maka solatnya tidak diterima selama 40 hari. Ya Allah
Ya Tuhanku.. Aku selalu jugak membaca ruangan tersebut terutama seawal
pagi sebelum memulakan kerja. Berikut aku mas ukkan kandungan email
tersebut untuk rujukan dan renungan kita bersama.
SOLAT mereka yang membaca rama lan bintang sama ada di akhbar, majalah
atau di internet tidak akan diterima Allah selama 40 hari, tidak kira
mereka percaya atau sebaliknya ker ana perbuatan itu sama seperti
berjumpa dengan tukang ramal.
Pensyarah fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam
Malaysia (USIM), Nik Salida Suhaila Nik Saleh, menjelaskan perkara itu
berdasarkan ulasan ulama terkenal Yusuf al-Qardawi mengenai hukum membaca
rama lan bintang.
Katanya, walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya
tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan
pula rama lan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.

Bagaim ana pun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah,
menjelaskan dan mengingkari ama lan syirik, hukumnya dituntut malah
menjadi wajib ker ana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain.
"Jelas ama lan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa
dikatakan rama lan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan
perkara main-main atau seronok-seronok ker ana ia bercanggah dengan hukum
Islam," katanya.
Katanya, perkara itu juga jelas daripada hadis riwayat Muslim bahawa
Rasulullah SAW bersabda yang ber maksu d: "Sesiapa yang datang kepada
dukun kemudian dia membenarkan terhadap apa yang dikatakan olehnya, maka
solat orang itu tidak diterima Allah selama 40 hari."
Perbahasan mengenai m ina t mas yarakat hari ini terhadap ilmu rama lan
ter mas uk membaca horoskop dibincangkan Nik Salida bersama Al-Fadhil
Kadi Daerah Temerloh, Badli Shah Alauddin, dalam program Halaqah terbitan
TV9 yang disiarkan malam Ahad lalu dengan tajuk Bintang 12.
Program yang mengulas mengenai ayat 105, surah an-Nahl, mengajak penonton
menghindari perbuatan berjumpa atau mempercayai tu lan g tilik dan tukang
ramal ker ana Allah memberi amaran mengenai golongan pembohong itu.
Nik Salida berkata, tidak d ina fikan ramai yang mengatakan tujuan mereka
membaca rama lan bintang adalah suka-suka tetapi ama lan bermula daripada
suka-suka itu akhirnya menyebabkan mereka menjadi obses seterusnya
terpengaruh dengan apa yang dibaca.
Katanya, ada ka lan gan mas yarakat hari ini yang me lan ggan rama lan
bintang melalui khidmat pes ana n ringkas (SMS) untuk mengetahui apa yang
diperkatakan mengenai nasib mereka atau perkara bakal dilalui mereka
setiap hari, minggu atau bu lan .
Sedangkan, perbuatan itu bukan saja merosakkan akidah malah menyebabkan
hidup mereka tidak keruan ker ana pengaruh rama lan itu sedikit sebanyak
memberi kesan kepada aktiviti atau perancangan mereka pada hari itu.
"Jika tidak percaya atau untuk suka-suka kenapa hingga me lan ggan SMS
horoskop. Maknanya bangun pagi kita mahu tengok apa yang diramalkan untuk
kita hari itu. Begitu juga dengan membaca di akhbar dan majalah, kenapa
kita hendak tahu rama lan .
"Jika katanya dalam bab rezeki apa yang dip erol eh tidak setanding kerja
dilakukan, maka akan timbul perasaan malas buat kerja sebab rezeki yang
dapat sikit saja. Kesan rama lan ini bukan saja pada akidah, juga aspek
psikologi.
"Daripada suka-suka itu juga apabila kebetu lan perkara diramalkan itu
benar berlaku ia mula menerbitkan kepercayaan yang akhirnya menyebabkan
mereka jatuh ke lembah kepercayaan perkara karut-marut ini," katanya.
Badli Shah berkata, golongan yang percaya kepada Bintang 12 atau rama lan
tukang tilik mengenai untung nasib atau hari baik dan tidak adalah mereka
yang tidak percaya ketentuan Allah serta ciptaannya.
Beliau berkata, Allah sudah memberi amaran mengenai golongan itu di dalam
al-Quran di m ana Allah murka dan mengatakan mereka sebagai golongan
pembohongan serta penipu ker ana mendahului takdir Allah.
Katanya, apa yang dikhuatiri ialah disebabkan rama lan itu umat Islam
lupa bahawa setiap sesuatu yang terjadi itu adalah dengan izin Allah dan
ini memberi kesan daripada sudut akidah mereka.
"Jika Allah tidak izinkan perkara itu berlaku, ia tidak akan jadi. Tukang
ramal pusinglah daun terup atau biarlah burung dia bercakap tetapi tanpa
izin Allah tidak akan berlaku. Ma lan gnya kita tengok, zaman moden ramai
yang kembali percaya dan mencari petunjuk daripada zodiak," katanya.
Katanya, kepercayaan kepada rama lan terutama tukang tilik dan ahli nujum
boleh mendatangkan kesan negatif seperti menyebabkan pergaduhan antara
suami isteri, permusuhan sesama jiran atau sahabat karib.
Contohnya, isteri yang diberitahu mengenai sikap suami atau rama lan
bahawa suami akan berkahwin lagi pastinya menyebabkan berlaku perbalahan
dan paling ma lan g lagi jika perkara itu tidak benar sama sekali.
Rasulullah SAW turut berdepan dengan kelompok mas yarakat Arab yang
taksub dengan rama lan dan kiraan bintang hingga Baginda menyebut akan
tiga golongan itu terdiri daripada mereka yang mampu meramal bintang,
meramal barang hi lan g dan melakukan rama lan berdasarkan pergerakan
bintang di lan git.
Malah, Baginda SAW pernah didatangi beberapa orang yang meminta Baginda
meramal mas a depan orang Arab tetapi Baginda memberitahu, jika diketahui
perkara ghaib nescaya dirinya sudah mendapat kemewahan serta terlepas
dari musibah.
Mengulas mengenai sejarah Bintang 12, Badli Shah berkata, kepercayaan itu
berasal dari Mesopotania, daerah asal orang Babylon terletak antara
sungai Tigris dan Euphrates dan kini terletak di tenggara Iraq.
Ilmu itu berkembang sejak Babylon kuno 200 tahun sebelum mas ihi dan
secara bertahap. Ama lan dan kepercayaan itu semakin berkembang hingga
tahap yang dikenali sebagai horoskop atau Bintang 12 yang mengaitkan
keperibadian dengan tarikh lahir berpandukan bintang.
"Contohnya bintang Capricorn untuk mereka yang lahir 22 Disember hingga
20 Januari ikut mitos Yunani ialah lambang kambing. Kambing itu bernama
Almateus dan pernah beri air pada Dewa Zeus iaitu dewa tertinggi bagi
bangsa kuno ketika kecil.
"Oleh itu, bagi mengenang jasa kambing itu ia dijadikan bintang dan
bercahaya di lan git. Kesimpu lan nya, Capricorn itu kambing saja. Di
sini pun banyak kambing, tidak perlu tengok ke lan git. Umat Islam perlu
renung sejenak adakah bintang ini sesuai dengan peribadi Muslim.
"Sesuai ke jika umat Islam percaya kepada bintang kambing biri-biri atau
lambang orang lelaki gagah tuang air dalam tempayan besar sedangkan
banyak perkara lain lebih bermanfaat yang boleh kita fikirkan," katanya.
Justeru, beliau menasihati kepada umat Islam supaya menjauhi ama lan
membaca rama lan bintang atau tu lan g tilik walaupun untuk suka-suka ker
ana boleh memberi kesan kepada akidah serta ama lan solat yang dilaks ana
kan...
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/ikkina
deletepls
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2402
Age : 26
Localisation : kuala lumpur ~ malaysia~
Registration date : 02/10/2007

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Mon Oct 27, 2008 11:28 pm

wow..
slalu jugak aku baca horoskop
tapi aku slalu kutuk2 horoskop ni time bace..
Back to top Go down
View user profile http://pages.matmice.com/home/missallcartoonsgirl/
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Tue Oct 28, 2008 3:59 am

aku pun ade dgr jgk...
suke bc horoscope...
tpi skrg x bca da...
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
FiNe
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 5549
Age : 20
Localisation : Sepang, Selangor
Registration date : 14/09/2007

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Thu Oct 30, 2008 6:05 am

aq p0n slalu gk bce..
Back to top Go down
View user profile
HinaTa
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1861
Age : 19
Registration date : 21/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Thu Oct 30, 2008 11:13 pm

kan dh lm kuar surat khaba...
aku pun slalu bc tp xcaye sgt sbb merepek...
kite mane bleh tilik orgkan...
Back to top Go down
View user profile
FiNe
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 5549
Age : 20
Localisation : Sepang, Selangor
Registration date : 14/09/2007

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Fri Oct 31, 2008 5:48 am

yg 2 mmg r
Back to top Go down
View user profile
secret_day
Geng Blue-T Kids
Geng Blue-T Kids


Number of posts : 426
Registration date : 12/12/2007

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Fri Oct 31, 2008 11:07 pm

kalau tk tau pun
tk trma ke solat?
Back to top Go down
View user profile
HinaTa
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1861
Age : 19
Registration date : 21/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Fri Oct 31, 2008 11:44 pm

ntah..
ye kot..
Back to top Go down
View user profile
FiNe
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 5549
Age : 20
Localisation : Sepang, Selangor
Registration date : 14/09/2007

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sun Nov 02, 2008 6:08 am

secret_day wrote:
kalau tk tau pun
tk trma ke solat?

maybe x k0t..
tp klu kte bc je tp x cye x leh ke??!
Back to top Go down
View user profile
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sun Nov 02, 2008 6:38 am

iffah wrote:
secret_day wrote:
kalau tk tau pun
tk trma ke solat?

maybe x k0t..
tp klu kte bc je tp x cye x leh ke??!

haah..
buleh ke??
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
HinaTa
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1861
Age : 19
Registration date : 21/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Fri Nov 07, 2008 7:11 am

kate kakak aku xleh....
agknye...
Back to top Go down
View user profile
NUR @FIQaH
Best Fren Blue-T Kids
Best Fren Blue-T Kids


Number of posts : 898
Age : 20
Localisation : taman lembah maju
Registration date : 08/03/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 08, 2008 7:06 am

klu x tau x pe tu x dose.....klu dh tau pastu bce gk solat x terima
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/ikkina
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 08, 2008 7:32 am

numb_meteoraika wrote:
klu x tau x pe tu x dose.....klu dh tau pastu bce gk solat x terima

ohh...
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
HinaTa
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1861
Age : 19
Registration date : 21/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 08, 2008 10:06 pm

oowwhhh...
Back to top Go down
View user profile
NUR @FIQaH
Best Fren Blue-T Kids
Best Fren Blue-T Kids


Number of posts : 898
Age : 20
Localisation : taman lembah maju
Registration date : 08/03/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Wed Nov 12, 2008 6:49 am

apeda Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/ikkina
Sindarela
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1466
Registration date : 18/03/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Wed Nov 12, 2008 8:37 am

whatever Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile
HinaTa
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1861
Age : 19
Registration date : 21/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Wed Nov 12, 2008 10:47 pm

ape2 aje
Back to top Go down
View user profile
*Nina*
Best Fren Blue-T Kids
Best Fren Blue-T Kids


Number of posts : 665
Age : 20
Localisation : Bumi MaLaYsIa
Registration date : 16/02/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 15, 2008 1:16 am

aq pown der r bacer..tp,dye der merepek2 sket..aq bacer horoskop aq (bulan aq lahir)tp,per yg dye tulis x der langsung berkaitan/kena-mengena ngn aq..maner dye tahu..ntah r..
Back to top Go down
View user profile http://noteinmydiaryz.blogspot.com
HinaTa
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1861
Age : 19
Registration date : 21/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 15, 2008 1:18 am

*Nina* wrote:
aq pown der r bacer..tp,dye der merepek2 sket..aq bacer horoskop aq (bulan aq lahir)tp,per yg dye tulis x der langsung berkaitan/kena-mengena ngn aq..maner dye tahu..ntah r..


huhuhu..
dia tahu dgn tilikan kot...
nina...
bleh xko bkk ym ko...???
Back to top Go down
View user profile
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 15, 2008 1:56 am

*Nina* wrote:
aq pown der r bacer..tp,dye der merepek2 sket..aq bacer horoskop aq (bulan aq lahir)tp,per yg dye tulis x der langsung berkaitan/kena-mengena ngn aq..maner dye tahu..ntah r..

ooo...
add la aku jdi kwn ko...
Nurfa_am12@yahoo.com...
nnti aku add ko...ok??
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
Sindarela
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1466
Registration date : 18/03/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 15, 2008 2:20 am

sis nina.. Razz
Back to top Go down
View user profile
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 15, 2008 2:39 am

fufufufufuufuufufuu...
Cool Cool Cool
Cool Cool
Cool
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
Sindarela
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1466
Registration date : 18/03/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 15, 2008 7:02 am

confused
Back to top Go down
View user profile
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 15, 2008 7:58 am

saje je...wat bersiul...
tpikn,x elok kalo bersiul...
hmm... Evil or Very Mad Evil or Very Mad Twisted Evil Twisted Evil Evil or Very Mad
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
Sindarela
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1466
Registration date : 18/03/2008

PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Sat Nov 15, 2008 8:34 am

sunny
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: horoskop, solat x diterima   Today at 7:04 am

Back to top Go down
 
horoskop, solat x diterima
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 5Go to page : 1, 2, 3, 4, 5  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Blue-T Kids :: Ana Muslim :: Sahabat Ana Muslim-
Jump to: