Blue-T Kids

Kelab Sahabat Ana Muslim, Sayang Muslim & Blue-T Kids
 
HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  Log inLog in  

Share | 
 

 KATA2 HIKMAH....

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next
AuthorMessage
NUR @FIQaH
Best Fren Blue-T Kids
Best Fren Blue-T Kids


Number of posts : 898
Age : 20
Localisation : taman lembah maju
Registration date : 08/03/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Sun Feb 08, 2009 6:21 am

sama2 aku afk ..nk kuar jap
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/ikkina
HinaTa
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1861
Age : 19
Registration date : 21/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Sun Feb 08, 2009 6:29 am

afk tu ape???
Back to top Go down
View user profile
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Sun Feb 08, 2009 7:00 am

BuNgA sAKuRa^_^ wrote:
sama la....korg jgn pki facebook tau...skang facebook ader virus...komputer korg akn terus shutdown dan akn mengalami kerosakkan driver komputer....aku baca dlm majalah pc

ooohh....tq2 bgitau....
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
_MeItAnTeI_h@R33z_
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 4766
Age : 20
Localisation : Bandar Sri Putra, Bangi, Selangor
Registration date : 17/07/2007

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Sun Feb 08, 2009 7:32 am

kakk aku penah gune facebook dulu..
die gune dah 6 bulan...
xde papa kerosakan...
akunye pc lasak kot
Back to top Go down
View user profile http://www.liriknasyid.com
NUR @FIQaH
Best Fren Blue-T Kids
Best Fren Blue-T Kids


Number of posts : 898
Age : 20
Localisation : taman lembah maju
Registration date : 08/03/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Sun Feb 08, 2009 8:13 am

facebook skang da mkin..skang ada virus
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/ikkina
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Sun Feb 08, 2009 9:49 pm

_MeItAnTeI_kUrOsAkI_ wrote:
kakk aku penah gune facebook dulu..
die gune dah 6 bulan...
xde papa kerosakan...
akunye pc lasak kot

haha...

tpi katenye x brape elok sgt gune ni...
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
FiNe
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 5549
Age : 20
Localisation : Sepang, Selangor
Registration date : 14/09/2007

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 12:01 am

aq pun x der facebook
Back to top Go down
View user profile
FiNe
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 5549
Age : 20
Localisation : Sepang, Selangor
Registration date : 14/09/2007

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 2:07 am

shbt mcm Hot FM sbb die 'lbh hangat drpd biase'....
tp die juga cm NTV7 sbb 'ceria selalu'...
tp rse cm TV3 sbb 'sntiasa d sisi'....
tp yg pling pnting die mcm TV9 sbb 'dkt d hati'..
Back to top Go down
View user profile
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 2:09 am

eMo wrote:
shbt mcm Hot FM sbb die 'lbh hangat drpd biase'....
tp die juga cm NTV7 sbb 'ceria selalu'...
tp rse cm TV3 sbb 'sntiasa d sisi'....
tp yg pling pnting die mcm TV9 sbb 'dkt d hati'..

haha...

btul3x....
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
FiNe
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 5549
Age : 20
Localisation : Sepang, Selangor
Registration date : 14/09/2007

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 2:11 am

shbt bkn mcm ppn skate....blm main gilap,dh main pijak....
shbt bkn mcm bola spk...blm dpt kjr,dh dpt tndang....
shbt bkn mcm bulu tngkis...blm main pegang,dh main pukul....
shbt ibartkn mcm ragbi...blm dpt rebut,dh dpt lindungi/jge...
shbt juge mcm jari..luka nye smbuh sndir,hilang nyer tiade gnti..
Back to top Go down
View user profile
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 2:12 am

hehe...

btul3x...
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
FiNe
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 5549
Age : 20
Localisation : Sepang, Selangor
Registration date : 14/09/2007

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 2:20 am

S-sye x
A-akn prnh
H-hilang teman krn
A-awk msh
B-b'same sy
A-antara ribuan
T-tmn yg lain


S-sye juge
E-enggan sakiti
J-jsd dn hatimu
A-apth lg utk
T-trus melupe kn
I-iktn p'shbtn dgnmu

sem0ga p'shbtn kita kkl d hati...
e2 lh erti nyer shbt sejati..
Back to top Go down
View user profile
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 2:21 am

yup betul3x....
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 7:24 am

Sekadar menyampaikan....... Pesanan terbaik dari seorang rakan.... Assalamualaikum, Just wanna share with everyone kisah benar yang saya lalui. Baru- baru ni ketika saya nak ke Surau berdekatan dgn rumah saya untuk sembahyang Isyak, seorang pak cik berjanggut putih dan berjubah putih dari jauh melemparkan senyum kepada saya. Kerana masih ada banyak waktu, saya tunggu pak cik berjanggut putih tu dan bertongkat yang tidak saya kenali itu. Timbul di hati saya untuk jalan seiringan ke surau. Bila beliau hampir pada saya, kami saling memberi salam. Orangnya sudah berumur. Tiba-tiba, pak cik itu memulakan perbualan. Beliau cakap dalam bahasa Melayu dan Inggeris yang agak baik. Beliau cakap semua ayat Quran baik dan penting, tapi ada tiga surah yang beliau 'pegang' betul-betul, dan beliau nasihatkan saya supaya pegang betul-betul juga. Beliau juga nasihatkan saya supaya pesan pada anak-anak supaya pegangnya betul-betul. Pertama, kata beliau, surah Al-Fatihah. Selain penting untuk sah sembahyang, ia juga ada doa minta bantuan Tuhan dan mintak tunjukkan jalan yang betul. Mudah-mudahan dengan 'menjaga' bersungguh-sungguh surah Al-Fatihah, akan terbuka pintu bantuan dan jalan yang betul untuk kita, kata pakcik. Kedua, Surah Al-Ikhlas. Surah ini, katanya, surah tauhid. Kita mesti ingat Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti untuk-Nya. Tak guna buat baik tapi tak ikhlas. Ketiga, surah Al-Kafirun, kata pak cik. Bahagian ini, menarik sikit. Pak cik tu cakap surah Al-Kafirun ada kena mengena dengan zaman sekarang, zaman globalisasi. Dalam zaman globalisasi, katanya, anak-anak saya mesti diajar supaya pegang betul-betul surah itu. Sebab, dalam zaman globalisasi, anak saya mungkin kena kerja atau belajar sampai ke Amerika atau ke mana-mana. Kalau dia pegang pada surah Al-Kafirun, insya-Allah, dia akan selamat, kata pak cik. Dia akan bergaul dengan orang beragama lain, tapi dia sedar 'untukmu agamamu, untukku agamaku'. Betul juga, fikir saya. Kemudian, pak cik cakap ada satu lagi perkara yang saya mesti pegang. Orang Islam, katanya, mesti ada tiga kekuatan. Pertama, kekuatan minda Minda, kata pak cik, ialah ilmu. Orang Islam mesti ada ilmu, termasuk ilmu moden, ilmu teknologi, ilmu teknologi maklumat (IT) dan sebagainya kerana ilmu-ilmu itu perlu untuk hidup. Kedua, kekuatan hati Hati ialah iman, kata pak cik. Hati orang Islam mesti kuat supaya betapa banyak sekali pun ilmunya, dia sedar siapa yang lebih berkuasa. Bila ilmu ada iman, barulah ilmu dan hidup jadi betul. Kala u minda kuat tapi hati tak kuat, maknanya kekuatan tak seimbang dan ilmu boleh rosakkan iman, kata pak cik. Ketiga, kuat fizikal Pertama-pertama, kalau tubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk dalam minda, kata pak cik. Kala u pun ada ilmu dan ada iman, jika tubuh badan tak kuat, susah nak beramal. Maknanya, kekuatan masih tak seimbang, katanya. Habis saja pak cik cakap pasal tiga surah dan tiga kekuatan, beliau minta diri dan hilang dari pandangan saya setiba nya di surau tersebut. Terima kasih kepada pak cik berjanggut tu. Sebelum itu beliau berpesan agar saya sebarkan kepada yang lain. Pesanannya memang baik untuk saya sampaikan. Iqra'.....! Take a break…….meditate…3 minutes & calm your mind… 1. Katakanlah (wahai Muhammad); ' (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; 2. 'Allah Yang menjadi tumpuan sekelian makhluk untuk memohon sebarang hajat; 3. 'Ia tidak beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; 4. 'Dan tidak ada sesiapa pun yang setara dengan-Nya'. Setelah baca , forwardkan email ini kepada seberapa banyak rakan-rakan anda. Bayangkan betapa besarnya RAHMAT yang Allah turunkan. Insyaallah.
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 7:31 am

baguskan citer ni...
best...
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
FiNe
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 5549
Age : 20
Localisation : Sepang, Selangor
Registration date : 14/09/2007

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 7:32 am

nie c0py paste ke..?
Back to top Go down
View user profile
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 7:33 am

LIFE IS TEST,

ISLAM IS THE BEST,

PRAYER IS MUST,

AKHIRAT IS FOR REST,

THE WORLD IS ONLY DUST IF QURAN IN CHEST...NOTHING NEEDS NEXT,

OBEY ALLAH FIRST,

SUCCESS WILL BE NEXT....
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 7:33 am

fRoG pRiNcE wrote:
nie c0py paste ke..?

haah...

dri mykawan....
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
FiNe
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 5549
Age : 20
Localisation : Sepang, Selangor
Registration date : 14/09/2007

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 7:34 am

ooo
Back to top Go down
View user profile
mika_eclipse
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 2236
Age : 22
Registration date : 23/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Mon Feb 09, 2009 7:35 am

"Setiap yang hidup akan berakhir dengan kematian. Sama ada suka atau tidak, setiap manusia akan menempuhnya dengan cara berbeza, sama ada sakit, kemalangan atau tiada tanda-tanda awal yang boleh menyebabkan kematian. Orang yang mengingati mati tidak akan membuang masa dengan hidup berfoya-foya, terlalu mengejar keduniaan dan melakukan perbuatan mungkar. Dia akan meneruskan kerja yang baik untuk diri, keluarga dan masyarakat. Dalam al-Quran, Allah mengingatkan hamba-Nya agar tidak melupakan kematian. Firman-Nya yang bermaksud: “Di mana saja kamu berada, mati pasti akan menjumpaimu, walau sekali pun berada dalam mahligai yang kukuh dan kuat.” – (Surah an-Nisa', ayat 78 ). Dalam ayat seterusnya, Allah berfirman yang bermaksud: “Katakanlah, bahawa mati yang kamu lari daripadanya, pasti akan menemui kamu juga, kemudian itu kamu akan dikembalikan kepada Tuhan yang mengetahui perkara ghaib dan nyata, lalu Dia akan khabarkan kepadamu segala apa yang telah kamu lakukan.” – (Surah al-Jumu'ah, ayat 8 ). Dalam menggalakkan umatnya mengingati mati, Islam tidak menyuruh umatnya bercita-cita supaya cepat mati, malah dilarang berbuat demikian. Dalam hadis yang diriwayatkan daripada Anas bahawa katanya, Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Janganlah sekali-kali salah seorang daripada kamu bercita-cita supaya cepat mati kerana satu petaka mungkin menimpa dirimu.” Daripada bersikap demikian, lebih baik berkata: "Ya Allah, hidupkanlah aku jika hidup itu lebih baik bagiku dan matikanlah aku jika mati itu yang lebih baik bagiku.” Sebaik-baik manusia menurut pandangan Islam adalah orang yang panjang umurnya dan baik perbuatannya, sedangkan sejahat-jahat manusia ialah orang yang panjang umurnya tetapi jahat perilakunya. Islam turut menjelaskan kaedah untuk mengingati mati iaitu antaranya sentiasa menziarahi sanak saudara atau sahabat dan kenalan yang sedang menderita sakit di rumah atau di hospital. Biasakan diri menziarahi rumah orang yang sudah mati dan mengunjungi keluarga yang ditinggalkannya. Biasakanlah mengurus jenazah, memandikan, menyembahyangkan, menghantar jenazah itu ke kubur, menyaksikan jenazah itu dimasukkan ke liang lahad dan mendoakan orang yang sudah mati, terutama terhadap ibu bapa sen-diri. Orang yang mengerti hakikat mati adalah orang yang mempunyai kepercayaan dan keyakinan mengenai mati dan hakikat hidup ini bahawa ia akan menjalani masa hidupnya dengan tindakan serta sikap yang sesuai dengan kepercayaan dan keyakinannya itu. Memang mengingati mati tanpa pengertian akan menyebabkan penderitaan batin, tetapi mengingati mati dengan penuh pengertian dan kepercayaan mengenai hidup sesudah mati, ia bukanlah menyebabkan kesengsaraan batin tetapi menimbulkan rasa bahagia dan keberanian. Sekalipun masih disertai dengan perasaan ngeri dan takut tetapi perasaan ngeri itu tetap berada di atas kesedaran dan pengertian, kepercayaan dan keyakinan. Orang yang beriman itu akan menghadapi mati dengan penuh harapan dengan batin yang amat teguh dan kukuh. Ini kerana, perasaan matinya sudah dekat, maka tempoh hidupnya yang pendek itu akan dipergunakan dengan sebaik-baiknya. Setiap detik itu akan dipergunakan untuk menghasilkan sesuatu yang berguna bagi diri, keluarga, negara dan agama. **Artikel ini dipetik dalam MyQalam.org
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/nueike
NUR @FIQaH
Best Fren Blue-T Kids
Best Fren Blue-T Kids


Number of posts : 898
Age : 20
Localisation : taman lembah maju
Registration date : 08/03/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Tue Feb 10, 2009 6:42 am

Hea Rryn wrote:
"Setiap yang hidup akan berakhir dengan kematian. Sama ada suka atau tidak, setiap manusia akan menempuhnya dengan cara berbeza, sama ada sakit, kemalangan atau tiada tanda-tanda awal yang boleh menyebabkan kematian. Orang yang mengingati mati tidak akan membuang masa dengan hidup berfoya-foya, terlalu mengejar keduniaan dan melakukan perbuatan mungkar. Dia akan meneruskan kerja yang baik untuk diri, keluarga dan masyarakat. Dalam al-Quran, Allah mengingatkan hamba-Nya agar tidak melupakan kematian. Firman-Nya yang bermaksud: “Di mana saja kamu berada, mati pasti akan menjumpaimu, walau sekali pun berada dalam mahligai yang kukuh dan kuat.” – (Surah an-Nisa', ayat 78 ). Dalam ayat seterusnya, Allah berfirman yang bermaksud: “Katakanlah, bahawa mati yang kamu lari daripadanya, pasti akan menemui kamu juga, kemudian itu kamu akan dikembalikan kepada Tuhan yang mengetahui perkara ghaib dan nyata, lalu Dia akan khabarkan kepadamu segala apa yang telah kamu lakukan.” – (Surah al-Jumu'ah, ayat 8 ). Dalam menggalakkan umatnya mengingati mati, Islam tidak menyuruh umatnya bercita-cita supaya cepat mati, malah dilarang berbuat demikian. Dalam hadis yang diriwayatkan daripada Anas bahawa katanya, Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Janganlah sekali-kali salah seorang daripada kamu bercita-cita supaya cepat mati kerana satu petaka mungkin menimpa dirimu.” Daripada bersikap demikian, lebih baik berkata: "Ya Allah, hidupkanlah aku jika hidup itu lebih baik bagiku dan matikanlah aku jika mati itu yang lebih baik bagiku.” Sebaik-baik manusia menurut pandangan Islam adalah orang yang panjang umurnya dan baik perbuatannya, sedangkan sejahat-jahat manusia ialah orang yang panjang umurnya tetapi jahat perilakunya. Islam turut menjelaskan kaedah untuk mengingati mati iaitu antaranya sentiasa menziarahi sanak saudara atau sahabat dan kenalan yang sedang menderita sakit di rumah atau di hospital. Biasakan diri menziarahi rumah orang yang sudah mati dan mengunjungi keluarga yang ditinggalkannya. Biasakanlah mengurus jenazah, memandikan, menyembahyangkan, menghantar jenazah itu ke kubur, menyaksikan jenazah itu dimasukkan ke liang lahad dan mendoakan orang yang sudah mati, terutama terhadap ibu bapa sen-diri. Orang yang mengerti hakikat mati adalah orang yang mempunyai kepercayaan dan keyakinan mengenai mati dan hakikat hidup ini bahawa ia akan menjalani masa hidupnya dengan tindakan serta sikap yang sesuai dengan kepercayaan dan keyakinannya itu. Memang mengingati mati tanpa pengertian akan menyebabkan penderitaan batin, tetapi mengingati mati dengan penuh pengertian dan kepercayaan mengenai hidup sesudah mati, ia bukanlah menyebabkan kesengsaraan batin tetapi menimbulkan rasa bahagia dan keberanian. Sekalipun masih disertai dengan perasaan ngeri dan takut tetapi perasaan ngeri itu tetap berada di atas kesedaran dan pengertian, kepercayaan dan keyakinan. Orang yang beriman itu akan menghadapi mati dengan penuh harapan dengan batin yang amat teguh dan kukuh. Ini kerana, perasaan matinya sudah dekat, maka tempoh hidupnya yang pendek itu akan dipergunakan dengan sebaik-baiknya. Setiap detik itu akan dipergunakan untuk menghasilkan sesuatu yang berguna bagi diri, keluarga, negara dan agama. **Artikel ini dipetik dalam MyQalam.org

x yah la post 2 kali
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/ikkina
HinaTa
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1861
Age : 19
Registration date : 21/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Tue Feb 10, 2009 6:56 am

mls la nk bace....ehh..ika...smlam fresbo off9 kjap ye..??
Back to top Go down
View user profile
NUR @FIQaH
Best Fren Blue-T Kids
Best Fren Blue-T Kids


Number of posts : 898
Age : 20
Localisation : taman lembah maju
Registration date : 08/03/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Tue Feb 10, 2009 6:57 am

haah
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/ikkina
HinaTa
Member Kamcing Blue-T Kids
Member Kamcing Blue-T Kids


Number of posts : 1861
Age : 19
Registration date : 21/09/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Tue Feb 10, 2009 6:58 am

ko haahkan aje..maksudnye bdk sek rendah..hahax..
Back to top Go down
View user profile
NUR @FIQaH
Best Fren Blue-T Kids
Best Fren Blue-T Kids


Number of posts : 898
Age : 20
Localisation : taman lembah maju
Registration date : 08/03/2008

PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Tue Feb 10, 2009 7:00 am

adess benar..huh bnyk bunyik la ko nih
Back to top Go down
View user profile http://www.crunchyroll.com/user/ikkina
Sponsored content




PostSubject: Re: KATA2 HIKMAH....   Today at 7:04 pm

Back to top Go down
 
KATA2 HIKMAH....
View previous topic View next topic Back to top 
Page 9 of 12Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Blue-T Kids :: Ana Muslim :: Sahabat Ana Muslim-
Jump to: